Demam Campak


Assalamualaikum...

Tahun nie aku ada pengalaman mengenai demam campak nie. Bukan seorang ahli keluargaku yang kena tapi kelima-lima anakku plus Chegu Zain sekali. Yang anak2 tu okey la sikit penjagaannya...hehehe kena Chegu Zain alemak....tapi mmg orang kata kalau kena demam campak masa berumur nie lebih bisa...

Al maklum aku dah kena demam campak nie masa umur aku 12 tahun. Masa tu tuk jaga pasal mama takut jangkit kat adik2 yang lain...akhirnya jangkit jugak...Berbekalkan pengalaman aku semasa demam dulu dan beberapa petua yang diberi oleh rakan rakan dan keluarga aku pun jadila misi tak de sijil.

Antara bahan dan petua yang aku amalkan semasa anak-anak dan suami demam ialah:

1. Minum air kelapa
2. Minum sup ayam
3. Daun semambu dimasukkan ke dalam kolah dan jadikan alas tempat tido (mmg mujarab untuk meredakan kegatalan)
4. Buat air penawar

Demam campak nie jenis yg ada air dan besar. Kesian anak-anak dah berparut. Dalam masa yang sama parut campak tu pulak dijangkiti kudis api...so makin lambat la proses penyembuhan tu. Aku ikut petua kalau demam campak kuku jangan dipotong takut bentan. Tapi rupanya dari kuku tu la yang menyebabkan kudis. Paling kesian sekali Intan Payung la...kat kening ada parut, kat pipi da berlobang..mau taknya..dok diam2 dia pi qunah (garu) luka campak yang da kering. Da infection...so dia kena amik antibiotic pulak...

Nie Intan mase demam campak
Demam nie sebetulnya dalam 2 minggu da boleh sembuh. Cuma minggu yang pertama tu perit sikit la. Demam nie biasanya memang diikuti dengan demam panas, boleh cecah 42 pasal nak keluarkan benda tu dari badan.Ater a week cuma jaga pasal gatal2 tu je.

 Lepas sembuh kena berbedak. Tumbuk atau blend daun semambu dan campurkan dengan bedak sejuk (selalunya bila amik air penawar kena bawak bedak sejuk nie sekali) dan kemudian lumurkan satu badan. Biar kering...tujuannya...ntah le aku pun kurang arif...orang soh buat, buat je la....


post signature

KeNaNgAn HaRi iNi aDaLaH uNtUk HaRi eSoK